Profil kapely The Animals

THE ANIMALS
ERIC BURDON (1941, Walker, Tyneside, U.K.) – vcls A B C
CHAS CHANDLER (vl.jménem BRYAN JAMES, 1938, Heaton, Tyneside, U.K.) – bas A B C
ALAN PRICE(1941, Fairfield, Durham, U.K.) – keyboards, vcls A
JOHN STEEL (1941, Gateshead, Durham, U.K.) – drums A B
HILTON VALENTINE (vl.jménem STUART PATTERSON, 1943, Shields, U.K.) – gtr A B C
DAVE ROWBERRY (1943, Newcastle, U.K.) – keyboards, vcls B C
BARRY JENKINS(1944,, Leicester, U.K.) – drums C
BARRY JENKINS – drums
JOHN WEIDER (1947, London, U.K.) – gtr, keyboards, violin
TOM PARKER – keyboards
VIC BRIGGS (1945, Twickenham, U.K.) – keyboards, bas, banjo, sax
ZOOT MONEY (vl.jménem BRUNO GEORGE) – keyboards, bas, vcls
DANNY McCULLOCH (1945, London, U.K.) – bas, vcls
ANDY SUMMERS – gtr, vcls
Alba ANIMALS:

1.(A) THE ANIMALS – Columbia 1964
2.(A) ANIMAL TRACKS – Columbia 1965
3.(A/B) THE MOST OF THE ANIMALS – Columbia 1966
4.(C) ANIMALISM – Decca 1966
5. ARK – I.R.S. 1983
6. ANYWAY – S.F.M. 1989
Důležité kompilace ANIMALS:

1. GET YOURSELF A COLLEGE GIRL – MGM 1964
2. THE ANIMALS ON TOUR – MGM 1965
3. THE BEST OF ANIMALS – MGM 1966
4. ANIMALIZATION – MGM 1966
5. THE BEST OF ANIMALS VOL.2 – MGM 1967
6. HOUSE OF RISING SUN (2LP BEST) – EMI 1970
7. POP HISTORY – MGM 1971
8. EARLY ANIMALS – Pickwick 1973
9. LOVE IS ALL AROUND – ABC 1976
10. LIVE IN NEWCATLE 1963 – Pickwick 1976
11. GREATEST HITS – MGM 1980
12. HOT ON FILE – Charly 1983
13. RIP IT TO SHREDES:GREAT LIVE – IRS 1984
14. THE EP COLLECTION – S.F.M. 1989
15. THE COMPLETE (2LP) – EMI 1990
16. ROADRUNNERS! 1966-68 – EMI 1991
17. BOOM BOOM 1964-65 – Phonogram 1994
18. ORIGINAL HITS 1964-66 – Disky 1995
Singly ANIMALS:

1. Baby Let Me Take You Home/Gonna Send You Back To Walker – Columbia 1964
2. The House Of The Rising Sun/Talkin’Bout You – Columbia 1964
3. I’m Crying/Take It Easy – Columbia 1964
4. Don’t Let Me Be Misunderstood/Club-A-Go-Go – Columbia 1965
5. Bring It On Home To Me/For Miss Caulker – Columbia 1965
6. We’ve Gotta Get Out Of This Place/I Can’t Believe It – Columbia 1965
7. It’s My Life/I’m Going To Change The World – Columbia 1965
8. Inside-Looking Out/Outcast – Decca 1966
9. Don’t Bring Me Down/Chaeting – Decca 1966
10. Help Me Girl/See See Rider – Decca 1966
ERIC BURDON & THE ANIMALS:

1. ERIC IS HERE – MGM 1967
2. WIND OF CHANGE – MGM 1967
3. THE BEST OF – MGM 1967
4. THE TWAIN SHALL MEET – MGM 1968
5. LOVE IS (2LP) – MGM 1968
6. ERIC BURDON AND THE ANIMALS (Kompilace) – MGM 1971
7. GOOD TIMES VOL.1 + VOL.2 (Kompilace) – Polydor 1992
8. INSIDE OUT (Kompilace) – Polydor 1993
ERIC BURDON & THE NEW ANIMALS:

1. EVERY ONE OF US – EMI 1968
ERIC BURDON & THE WAR:

1. ERIC BURDON DECLARES WAR – Polydor 1970
2. THE BLACK MAN’S BURDON (2LP) – Polydor 1971
ERIC BURDON + JIMMY WITHERSPOON:

1. GUILTY! – U.A. 1971
2. BLACK & WHITE – MCA 1979
THE ERIC BURDON BAND:

1. SUN SECRETS – Capitol 1975
2. STOP – Capitol 1975
3. THE ROAD – Thunderbolt 1984
THE ORIGINAL ANIMALS:

1. BEFORE WE WERE SO RUDELY INTERUPTED – Barn 1977
Eric Burdon sólově:
1. SURVIVOR – Polydor 1977
2. DARKNESS DARKNESS – Polydor 1979
3. COMEBACK (Soundtrack) – Line Records 1982
4. POWER COMPANY – Bulldog 1983
5. THAT’S LIVE – Inak 1985
6. WICKED MAN – GNP 1988
7. I USED TO BE AN ANIMAL – S.H. 1988
8. RARE MASTER – SPV 1995
9. LOST WITHIN THE HALLS OF FAME – Jet Records 1995
10. BEST OF BURDON – Rough Trade 1996
Kořeny ANIMALS vyrůstají z rhythm and bluesové skupiny z Newcastlu jménem ALAN PRICE COMBO. Fungovali vlastně již od roku 1957 pod názvem PAGANS. K původním členům Pricemu, Chandlerovi, Steelovi a Valentinovi se v roce 1962 připojuje Eric Burdon, jenž byl v místě svého bydliště znám pod přezdívkou „zvíře“, kvůli svému divokému pódiovému chování. Kapela se v roce 1963 přejmenovává na ANIMALS („Zvířata“), neboť se s elánem přizpůsobuje svému novému frontmanovi. Přesunuli se z klubu „Downbeat“ do většího, prestižnějšího „A-Go-Go“. Kvůli svému novému názvu se z počátku dostávali do potíží, například v pořadu BBC „Saturday Club“ byli prezentováni postaru, coby THE ALAN PRICE COMBO.
V lednu se ANIMALS stěhují do Londýna a brzy podepisují smlouvu s producentem Mickie Mostem, jenž jim sehnal kontrakt u EMI labelu Columbia. Jejich kariéra se vezla na zájmu o R&B. První nahrávkou se stala upravená verze klasické bluesovky, kdysi nahrané Snooks Eaglinem pod názvem „Moma, Don’t Your Tear My Closeth“. V USA ji pod názvem „Baby Can You Follow Me Down“ realizoval Bob Dylan. Pro puritánskou Anglii musel být „sexy“ název upraven na „Baby Let Me Take You Home“. Konečný výsledek byl příjemným amalgámem raného sixties popu, beatu a blues. Skladba vystoupila na 21.příčku a 9.května 1964 ANIMALS zahájili dlouho očekávané turné s rokenrolovou legendou – Chuckem Berrym.
Po jejich boku se na štacích také objevili THE SWINGING BLUE JEANS, Carl Perkins, Kingsize Taylor, THE NASHVILLE TEENS a THE OTHER TWO. Během turné zaregistruje Eric Burdon tradicionál „The House Of The Rising Sun“, z Dylanova prvního alba. Přesvědčil Mickieho Mosta, aby nahrávku v délce 4 minut a 20 sekund nezkracoval (tím se stala nejdelším singlem do té doby). Tato píseň o veřejném domu v New Orleansu se ideálně hodila k Ericovu výjimečnému syrovému hlasu. Song „Dům u vycházejícího slunce“ se v jejich podání stal celosvětovým, dodnes hraným evergreenem. Byl číslem 1 po obou stranách Atlantiku.
V USA se prodávala zkrácená verze (2 minuty, 58 sekund) a do zdejších hudebních automatů si během 14 dnů našlo cestu 150.000 kopií. V Americe byl znovu vydán i první singl, jenž se nyní dostal na 57.pozici US TOP, jako A strana byla uvedena skladba „Gonna Send You Back To Walker“ z repertoáru R&B veterána Tommyho Shawa.
Jejich první album THE ANIMALS bylo nahráno v únoru 1964, tedy ještě před vydáním prvního singlu. Nejdříve vyšlo v září 1964 v USA (Nr.7), při příležitosti jejich turné a teprve v listopadu téhož roku i doma (Nr.6). Obsahovalo především převzatý materiál, jenž ANIMALS hráli na koncertech. Jedinou původní skladbou byla rytmicky doslova svádivá „The Story Of Bo Diddley“ od Burdona, věnovaná – jak již název napovídá – americké bluesové legendě a cestě bluesové muziky od kořenů až k módním THE BEATLES a ROLLING STONES. Zbývající materiál zahrnoval tři čísla Johna Lee Hookera – „Boom Boom“, „I’am Mad Again“ a „Dimples“, dvě skladby Fatse Domina – „I’ve Been Around“ a „I’m In Love Again“, plus dva kousky Chucka Berryho – „Memphis Tennessee“ a „Around And Around“.
Rok 1965 začal vydáním EP – THE ANIMALS IS HERE, které obsahovalo čtyři již předtím vydané skladby. Áčkem čtvrtého singlu se stala vynikající verze „Don’t Let Me Be Misunderstood“ z repertoáru Niny Simone. Tato píseň s nakažlivým chórem výtečně seděla k Burdonovu průbojnému hlasu. Perličkou přitom je, že Nina Simone prohlásila tuto verzi za nejhorší, jakou kdy slyšela. Další SP – „Bring It On Home To Me“ od Sama Cooka je ideálním souzněním Burdonova hlasu a převzaté kompozice a opět překonává originál.
Na jaře 1965 opouští Alan Price skupinu a pokračuje v úspěšné sólové kariéře. Byl nahrazen pianistou Davem Rowberrym z kapely MIKE COTTON SOUND. Nicméně Price ještě hraje na albu ANIMALS TRACKS, které bylo zaznamenáno před tím, než odešel. Znovu se skládalo z přepracovaných starých bluesových standardů. Neobvyklý obal představil skupinu pózující na kolejích v armádních uniformách a helmách. Stejně jako jejich první LP dosáhlo na přední příčky světových žebříčků.
Příštím SP byla kompozice dua Barry Mann/Cynthia Weil „We’ve Gotta Get Out Of This Place“, která byla pro syrovou skupinu z Newcastlu přímo ideální i se sociálně podbarveným textem. Pro béčko složil Burdon nádherné melancholické blues „I Can’t Believe It“, až se nechce věřit, že skončilo na „odvrácené straně“.
Posledním singlem, vydaným pro firmu Columbia byl song „It’s My Life“ dvojice Roger Atkins/Atkins D’Errico. B-strana obsahovala opět Burdonovu kompozici „I’m Going To Change The World“, jeho první skladbu se „sociálně politickým“ textem.
Eric Burdon v té době inicioval odchod z područí EMI i rozchod s Mickie Mostem. Chtěl psát a hrát odvážněji než doposud, komerční hlediska ho příliš svazovala. Skupina neprodloužila kontrakt s EMI a odchází do stáje firmy Decca. Nejvíce nešťastný z tohoto vývoje byl Mickie Most, neboť jak říkal, ANIMALS nebyli pro něho jen klientskou skupinou, ale společenstvím, kde se cítil dobře a věřil, že spolu mohli ještě mnohé dokázat.
První singl pro Deccu produkoval Tom Wilson. Byla jím stará „vězeňská“ píseň Jackie a Alana Lomaxových „Inside-Looking Out“. Agresivnímu soundu dominovaly „big drums“ a „krutě“ tvrdá kytara. Tato radikální proměna zavedeného stylu vedla k protichůdným recenzím. John Steel opouští ANIMALS v polovině února 1966 a je nahrazen Barry Jenkinsem z THE NASHVILLE TEENS.
Na trhu se objevily dvě kompilace – v USA to byla THE BEST OF THE ANIMALS (jejich nejprodávanější zaoceánský titul, plných 100 týdnů v žebříčku) a v Anglii THE MOST OF THE ANIMALS, kterou dal produkčně dohromady Mickie Most, spolu se singlem „It’s My Life“.
Poslední anglický singl „Don’t Bring Me Down“ vznikl na Bahamách, během US turné. Melodická (autoři Goffin/King) rocková skladba měla úspěch – doma šestá pozice, ve Státech dvanáctka. Reggae béčko „Cheating“, autorské dvojice Burdon/Chandler, zřetelně odráželo bahamskou nahrávací pohodu.
V květnu 1966 bylo realizováno třetí anglické album ANIMALISM. Titul byl inspirován Orwellovým dílem „Animal Farm“ a obsahoval větší porci rockových skladeb, vzdušnou verzi „I Put A Spell On You“ od Screaming Jay Hawkinse, cover od Joe Texe „One Monkey Don’t Stop No Show“ a jemnou baladu „You’re On My Mind“.
Blues je reprezentováno písněmi jako „Maudie“ a „Gin House Blues“ od Johna Lee Hookera. Album se dostalo na pozici 4, ale skupina byla zevnitř rozklížena spory mezi drogově závislými (LSD) Ericem Burdonem a Barry Jenkinsem na jedné straně a zbytkem kapely. 5.září se ANIMALS štěpí. Setrvačností ještě vycházejí desky ve staré sestavě, „See See Rider“ a album ANIMALIZATION.
Burdon a Jenkins spolu založili novou skupinu THE NEW ANIMALS, Hilton Valentine, poté co jeho pokus etablovat se jako lidový zpěvák propadl, zmizel v buddhistickém klášteře ve Skotsku. Chas Chandler rozvinul novou kariéru jako producent a manažer (např. pro JIMMY HENDRIX EXPERIENCE).
Skladba „Help Me Girl“, připisovaná skupině ERIC BURDON & THE ANIMALS (ve skutečnosti ji nahrál Burdon v New Yorku se studiovými hudebníky), dosahuje v U.K pozici 14, v USA 29.
Burdon se stěhuje do Kalifornie a v lednu 1967 formuje novou skupinu ERIC BURDON & THE ANIMALS, ve které kromě něho a Jenkinse hrají kytaristé Weider a Briggs a Danny McCulloch na basu. V tomto složení podepisují smlouvu s firmou MGM.
V dubnu vychází Burdonova sólová deska ERIC IS HERE, nahraná ve stejné době jako „Help Me Girl“ a zařazuje se na 121.příčku žebříčku.
První skladbou v novém složení je „When I Was Young“, ve které se soubor vyvaroval tradičního R&B zvuku ANIMALS a dal přednost psychedelicky ovlivněnému hardrocku, ve kterém se projevil vliv vzmáhající se americké scény západního pobřeží na Burdona. Skladba skončí na 15.místě v USA a na 45.místě ve Velké Británii. Singl „San Franciscan Nights“ oslavující Burdonův nový životní styl hippieho se v USA umísťuje na 9.příčce, zatímco „Good Times“, odsuzující jeho alkoholickou minulost, končí v U.K. na čísle 20. LP – WIND OF CHANGE, ukázka nového progresivního stylu, se v USA dostane jen na 42.pozici a v Anglii se vůbec nezařadí do žebříčku.
Rok 1968. Skladba „Monterey“, oslavující Monterey Pop Festival z roku 1967, dosahuje opět v USA přední příčky prodejnosti. Z dvou částí se skládající singl „Sky Pilot“, kontroverzní útok proti náboženství a vraždění ve Vietnamu (s Weiderovým experimentováním na elektrických houslích), se v U.K prodere na number 40. Album THE TWAIN SHALL MEET se v USA zařadí pouze na 79.místo, zatímco v rodné Anglii vůbec neboduje. V červnu Briggs a McCulloch odcházejí a na jejich místo nastupují bývalí členové skupin BIG ROLL BAND a DANTALIAN’S CHARIOT – Zoot Money (klávesy) a Andy Summers (kytara). Skupina si mění jméno na ERIC BURDON & THE NEW ANIMALS a nahrává LP – EVERY ONE OF US, které však absolutně propadá. Vyňatá skladba „White House“ je posledním počinem v americké hitparádě. Burdon na konci japonského turné oznamuje, že po vánočním koncertu v jeho rodném Newcastlu ukončí skupina svoji činnost. Obnovená verze hitu Johnnyho Cashe „Ring Of Fire“ zařazuje skupinu koncem ledna 1969 opět do britského žebříčku a dvojalbum LOVE IS po rozchodu skupiny vystoupí ještě na 123.místo v USA.
V roce 1970 se Burdon v Los Angeles zajímá více o herectví než o muziku. Producent Jerry Goldstein ho upozorní na tvrdou funkovou kapelu NIGHT SHIFT. Burdon je jejich hudbou okouzlen a připojuje se k nim. S Goldsteinem mění název skupiny na výbušné THE WAR, v protikladu k souborům se slovy „láska“ v názvech.
Brzy nahrávají album ERIC BURDON DECLARES WAR a to vystoupí v USA na 18.místo.
Další dvojalbum THE BLACK MAN’S BURDON z roku 1971 se dostává v USA na 82.pozici. Skupina začíná turné po Evropě, které musí vyčerpaný Burdon v polovičce přerušit a vrací se do Států. THE WAR pokračují v koncertování bez něho a brzy se vypracují na jednu z nejúspěšnějších amerických funkových kapel sedmdesátých let. Po zotavení Burdon nahrává desku GUILTY!,, s bluesovým zpěvákem Jimmym Witherspoonem. Jde o jednorázový projekt, který se nedostane do žebříčků.
Ve Velké Británii vychází reedice slavné písně „House Of The Rising Sun“ a opět se stane bestsellerem a trůní na špičce hitparády.
V roce 1973 Burdon vystupuje na festivalu v Readingu s novým doprovodným triem ve složení: Aaron Buttler(kytara),, Randy Rice(basa) a Alvin Taylor(bicí).
V lednu 1975 dochází k podpisu smlouvy s Capitol Records a vzniká poslední Burdonův soubor pod názvem THE ERIC BURDON BAND. První dílo – SUN SECRETS, se v USA šplhá na 51.příčku, ale další album STOP se prodává špatně a skupina se opět rozpadá.
Původní ANIMALS se v roce 1976 scházejí u Chandlera v jeho domácím studiu, aby si tam pro zábavu zahráli. Ve vzniklé atmosféře se rozhodnou, že nahrají LP. To vychází o rok později na Chandlerově značce Barn s názvem BEFORE WE WERE SO RUDELY INTERUPTED, pod kterým se podepisují jako THE ORIGINAL ANIMALS.
V roce 1977 v produkci Chasa Chandlera vychází Burdonovo sólové album SURVIVOR, které nahrál za pomoci Zoota Moneyho, svého kolegy z NEW ANIMALS.
V roce 1982 dostal Eric Burdon hlavní roli ve filmu COMEBACK, ke kterému složil hudbu, jež vyšla na stejnojmenné desce v témž roce.
Původní ANIMALS se opět scházejí v červenci 1983 a nahrávají nepříliš úspěšné album ARK pro značku I.R.S. Records. Na jeho podporu rozjíždějí celosvětové turné. Záznam z Wembley Areny vychází na desce RIP IT TO SHREDES: GREATEST HITS, ale setkává se opět s mizivým úspěchem.
V roce 1986 vychází Burdonova autobiografická kniha „I Used To Be An Animal, But I’m Alright Now“, která dokazuje, že má talent i na poli literárním.
Burdonovo turné z léta 1990 s Robbym Kriegerem z THE DOORS završuje jeho aktivní období, během kterého vydal i svoji vlastní desku WICKED MAN, plnou skvělých melodií poučených nehynoucími ANIMALS.
Smutná zpráva se objevuje v celosvětovém tisku. V červenci 2003 umírá klávesista Dave Rowberry. Příčinou jeho skonu je pravděpodobně infarkt.
Příspěvek vytvořen 719

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek